Proje . Taş Cami
Alan . 350 m2 kapalı 8.000m2 toplam Yer . Eğirdir / Isparta Yıl . 2018
Program . Rekreasyon Alanı ve İbadet Mekanı
Proje Ekibi . Ali Sinan, Dinçer Dönmez, Elif Yılmaz, Hasan Okan Çetin, Nehir Biçer
Taş Cami
“Oldukça naif ve belki de saygıyla karşılanacak teşebbüsler olarak ilk gecekondu mahalleler oluşurken insanlar sade, mahallenin çatı dokusundan ayrılmayan küçük mescitler inşa ettiler.” Turgut Cansever / Kubbeyi Yere Koymamak
“Caminin iç mekanı boş bir mekan olup bedenin secde halinde hareketlerinin yer aldığı bir sahnedir.[…] Camide bir namaz görüntüsü, ister tek kişi ister bir grup olsun, bütün köşeleriyle görünmesi ve her tarafının eşit değerde olması amaçlanan cami iç mekanının bir gösterinin seyri için tasarlandığı izlenimini verir.” Jale N. Erzen / Üç Habitus
Devamını okuCami bir ibadet ritüeline beden oluşu, kentsel heykel karakteristiği ve toplumsal hayatın içindeki yeri dolayısıyla bulunduğu bağlamda kritik bir aktördür. Bu noktada, cami tipolojisinin nasıl yorumlanacağı ritüelin değişmez parametreleri ve bulunulan bağlamın belirleyici özellikleri ile şekillenir. Örneğin, gecekondu senaryosunda kendini bir mescit olarak var ederken ritüelin gereklilikleri sonucu boş bir iç mekan ile kurgulanır.
Taş Cami, Isparta-Konya Karayolu ile Eğirdir Gölü arasında eğimli bir araziye yerleşir. Bağlamın belirleyicileri, yaklaşık 4 m’lik bir kot farkı, otoyol kenarında yaya yaklaşımından uzak ve göl kenarında planlanan mevcut yaya dolaşım aksıyla ilişkili bir üst ölçek sirkülasyon senaryosu ve kuzeydoğu yönünde hakim rüzgar yönü olarak ele alınır. İbadet ritüelinin bir parametresi olarak ise güneydoğu yönündeki kıble aksı belirleyici bir diğer etmendir.
Tasarım Kararları
Taş Cami ana ibadet kütlesi ve servis mekanları olarak ele alınıp servis mekanları topografyanın sağladığı kota gömülmüştür. Ana ibadet mekanı kurgulanırken kota gömülen servis kütlesine kıble aksından dolayı bir açıyla bakan temiz bir boş hacim çıkarmak amaçlanmıştır. Bunu yaparken, kot farkını tutan bir istinat duvarı, kıble aksına paralel bir duvar ve hakim rüzgar yönünü kesen bir duvar yerleştirilmiş ve duvarlardan 90 cm içeri çekilerek sakin bir cam küp oluşturulup ana ibadet kütlesi kurgulanmıştır. Kıble aksına paralel duran duvar mihrab duvarı olarak özelleşirken, çeperde konumlanan gabyon duvarlar üzerinde açılan boşluklar ana ibadet mekanı içinde farklı ışıklar ve gölgeler ile arayüz mekanları oluşturur. Gölün fısıltısı ve güneşin ışığı duvarlarca karşılanıp süzülür ve ibadet mekanına bırakılır…